

Anders är vd på golfvaruhuskedjan Dormy sedan 2011 och har varit med sedan mitten av 90-talet då företaget startade.
– Det har varit en otroligt rolig resa att vara med på. För oss är det viktigt att ha kul på vägen samtidigt som vi brinner för de produkter vi säljer. Jag gillar verkligen den företagskulturen vi har och att vara vd här är mer en livsstil än ett vanligt jobb, säger han.
Anders är vd på Dormy som säljer golfutrustning och kläder i egna varuhus och på nätet med hela Norden som marknad. Som ung och golfbiten hängde han mycket vid golfklubben i Askersund och det var i golfshopen som han fick det perfekta sommarjobbet när ägaren Lasse skulle öppna golfbutiken Dormy med sin kompanjon Mats i Örebro 1994.
Blev bollplank för golfvaruhusen
I början var det bara ett extrajobb vid sidan av högskolestudierna i ekonomi och logistik. Men när Anders var klar och skulle söka ett ”riktigt” jobb var Dormy på väg att öppna ett varuhus i Stockholm och behövde en person till på inköp. Eftersom han hade jobbat så mycket i golfvaruhuset kunde han vara bollplank till de andra varuhusen och svara på frågor som inte bara rörde inköp. När företaget expanderade efter några år med fler butiker i Sverige blev han erbjuden jobbet som försäljningschef.
– Jag fick vara med och föra Dormyandan vidare in de nya varuhusen, bland annat genom att dokumentera våra rutiner. På så sätt blev jag engagerad i både organisation, personal och försäljning, säger han.
Fokus på expansion
Sedan 2011 är Anders vd men både Mats och Lasse är kvar i företaget. Under de första åren var det inte så stor skillnad att vara vd förutom att det även innefattade övergripande ansvar för ekonomi och IT.
– Ser vi till den expansionsfas vi är i nu så är jag mycket mer involverad i hur vi kan utvecklas i nya kanaler och hur vi kan synka mellan våra olika funktioner i företaget, säger han.
I vardagen jobbar Anders väldigt nära marknad, IT och försäljningscheferna där han fattar beslut om vilka projekt de ska prioritera att jobba med.
– Just nu håller vi till exempel på med att bygga nya hemsidor för att etablera oss i Norge, Finland och Danmark nästa år. Ett annat projekt är att få den nya personuppgiftslagen GDPR i hamn och se till att vi följer det på rätt sätt. Förutom att vara involverad i våra olika projekt är jag ett bollplank och sitter med i mycket möten för att se vilka utvecklingsmöjligheter som finns för företaget. Ytterst ansvarar jag för att verkställa ägarnas mål och visioner, det är mitt uppdrag som vd, säger Anders.
Spelplanen förändras ständigt
Anders som har jobbat länge i handeln tycker att det har skett en hel del förändringar i och med att allt blivit mer digitaliserat, särskilt inom försäljning och marknadsföring.
– Förr var det ganska enkelt, det fanns postala utskick och mejl i princip. Idag finns det en uppsjö av kanaler för var man kan synas och var man kan bedriva försäljning. Det senaste är Instagram shopping, är det något för oss? Med en spelplan som förändras hela tiden blir det ännu viktigare att vi har vår företagskultur med våra värderingar att luta oss emot som i grunden handlar om att vara schyssta mot varandra och våra kunder, säger han.
Ledningen sätter företagskulturen
Den stämning man vill ha måste komma från ägare och ledning menar Anders och en viktig del av kulturen på Dormy är att vara närvarande och engagerad.
– När vi öppnar nya varuhus är både jag, Lasse och Mats med och skruvar lampor i taket och fyller på sortimentet. Jag är involverad i både små och stora beslut, från diskussion om papperskvalitet i våra trycksaker till beslut om etablering i nya länder, säger han.
I rollen som vd Anders ständigt uppkopplad och tillgänglig för medarbetare, kunder och andra intressenter. Han är nyfiken och håller koll på vad som händer i och utanför branschen för att hitta nya utvecklingsmöjligheter i de egna projekten.
– Att vara vd är en livsstil och ska man lägga så mycket tid på något och bli bra på det är det lika bra att nörda ner sig i något man gillar. Man måste tycka att det är roligt att jobba med människor, vara beredd på att det uppstår nya situationer hela tiden och gilla den dynamiska miljön för att trivas i rollen som vd, annars kommer man få ont i magen.