list-ikon Visa listvy

Yrkeskartan av

Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Affärsutvecklare
Butiks­ledare
Butiks­säljare
Dataanalytiker
E-Commerce Manager
Ekonom
Företags­säljare
HR-specialist
Inköpare
Inköpsassistent
Kommunikatör
Kundtjänst­medarbetare
Lager­arbetare
Logistiker
Marknads­assistent
Marknadsförare
Onlinemarknadsförare
UX-designer
Verkställande direktör (VD)
Visual Merchandiser

Yrkeskartan

av karriarihandeln.se

Vad gillar du? Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Tryck på respektive yrke för att läsa mer.

Affärsutvecklare

Klicka för att läsa mer

Butiks­ledare

Klicka för att läsa mer

Butiks­säljare

Klicka för att läsa mer

Dataanalytiker

Klicka för att läsa mer

E-Commerce Manager

Klicka för att läsa mer

Ekonom

Klicka för att läsa mer

Företags­säljare

Klicka för att läsa mer

HR-specialist

Klicka för att läsa mer

Inköpare

Klicka för att läsa mer

Inköpsassistent

Klicka för att läsa mer

Kommunikatör

Klicka för att läsa mer

Kundtjänst­medarbetare

Klicka för att läsa mer

Lager­arbetare

Klicka för att läsa mer

Logistiker

Klicka för att läsa mer

Marknads­assistent

Klicka för att läsa mer

Marknadsförare

Klicka för att läsa mer

Onlinemarknadsförare

Klicka för att läsa mer

UX-designer

Klicka för att läsa mer

Verkställande direktör (VD)

Klicka för att läsa mer

Visual Merchandiser

Klicka för att läsa mer
close

Onlinemarknadsförare

SSYK

En onlinemarknadsförare arbetar med ett företags digitala marknadsföring.

Genom att utveckla sökmotormarknadsföring (SEM) och sökordsoptimering (SEO) arbetar en onlinemarknadsförare med att driva kunder till företagets e-handel samt öka synligheten i relevanta medier.

Vidare arbetar en onlinemarknadsförare med att analysera och följa upp resultat och utfall av kampanjer samt att analysera trender på marknaden. En online marknadsförare har förståelse för hur det är möjligt att väcka intresse och skapa engagemang via digitala kanaler genom att omsätta erfarenhet, kunskap och idé till konkreta kampanjer. I vissa fall kan en onlinemarknadsförare utveckla digitala marknadsstrategier. Beroende på företagets storlek och struktur kan en onlinemarknadsförare ingå i ett team alternativt vara ensam ansvarig för hur marknadsföringen bedrivs online.

Erfarenhet av arbete i grafiska program, webbpubliceringsverktyg och analysprogram efterfrågas i stor utsträckning, liksom kunskap om sociala medier.

Läs mer

Fäll ihop

Media

Karriärvägar

En Onlinemarknadsförare har goda utvecklingsmöjligheter T Ex till:

E-Commerce Manager Visual Merchandiser

Intervju

  • Mattias jobbar på ett företag inom inredning och design. Hans uppdrag som onlinemarknadsförare är att locka relevanta och kvalitativa besökare till sajten där den största försäljningen sker.
    – Det är ett härligt yrke som är nytt, formbart och attraktivt, säger han.

    Mattias jobbar på ett stort inredningsföretag där nästan all försäljning sker på nätet. Som onlinemarknadsförare har han därför en nyckelroll.
    – Mitt jobb är att attrahera och förvärva trafik till sajten genom att få besökarna att stanna länge, köpa produkter och komma tillbaka för att köpa mer, sammanfattar han.

    En viktig del i jobbet som onlinemarknadsförare är att bestämma vilket sortiment och vilka nyheter som ska lyftas fram i de olika marknadsföringskanalerna. Han är den som också förser de kanalansvariga med material till annonser och kampanjer.
    – Vi jobbar med allt från Google sök, bannerannonsering och publicering i sociala medier till samarbeten med influencers. Vi har även contentsamarbeten med andra företag, till exempel gör vi reportage på bostadssajter om hur man kan styla sitt hem med inredning från oss. Allt detta driver trafik till vår sajt, säger han.

    Många sätt att locka till köp på sajten
    Hur de väljer att kommunicera och vilka mediekanaler de använder bestäms utifrån vilka kunder de vill locka till sajten.
    – Vi vill kanske skapa ett intresse kring ett produktområde som vi vet säljer bra under en viss del av året. På hösten när det blir mörkare funkar belysning väldigt bra. Genom att skriva artiklar kring belysning med oss som avsändare kan vi skapa ett intresse för helt nya kunder, och genom Google sök kan vi locka kunder till vår sajt som redan är intresserade av belysning.

    När man jobbar med marknadsföring på det här sättet får man en stor inblick i företaget upplever Mattias.
    – Du jobbar inte bara på din ände utan måste ha kontakt med inköp, sortiment och alla som jobbar med produkterna för att få veta vilken kampanj eller nyhet som är viktig att lyfta just nu. Det är väldigt roligt.

    Allting mäts online
    I rollen som onlinemarknadsförare ingår även budgetansvar och Mattias bestämmer bland annat hur pengarna ska fördelas mellan kanalerna och de olika aktiviteterna. Allting mäts. Den stora utmaningen är att veta hur man ska sätta målen på de olika kanalerna och hur man följer upp dem.
    – Vi har tillgång till hur mycket data som helst och kan mäta in absurdum på vissa områden medan andra delar svårare att bedöma. Hur mycket är ett contentsamarbete värt till exempel?

    Som onlinemarknadsförare behöver du kunna se allt du gör med kundens ögon. Därför testade han själv på att jobba med försäljning under några år som innebar många kundmöten.
    – Att jobba med marknadsföring handlar ju om att jobba med försäljning för du ska se till att företaget säljer mer och får ett gott rykte. Det är en oslagbar kombo, tipsar han.

Utbildningsvägar

  • Det finns flera utbildningsvägar som lämpar sig för någon som vill bli onlinemarknadsförare. Gymnasieskolans ekonomiprogram, lägger en bra grund för de yrkeshögskolor och andra eftergymnasiala utbildningar som utbildar onlinemarknadsförare.

    Hitta utbildning via karriarihandeln.se:
    Visa utbildningar

Kompetensprofil

Förutom teoretisk förståelse för, och kunskap om, digital marknadsföring ska en online marknadsförare ha en god samarbetsförmåga, vara kreativ, analytisk, utvecklingsorienterad samt ha en god digital kompetens.
  • En online marknadsförare har många kontaktytor såväl internt som externt. Det är därför viktigt att vara en god lagspelare och kunna samarbeta över verksamhetsområden.

  • Att ha en kreativ förmåga innebär att ha en känsla för form, text och bild samt att applicera det på bästa sätt utifrån företagets huvudkoncept och övergripande strategi. Vidare är det även en fördel att vara uppdaterad på de senaste trenderna inom den bransch företaget är verksamt i.

  • Att ha en förståelse för analyser av resultat, utfall och trender är viktigt för att driva trafik till hemsidan samt för att få en så lönsam affär som möjligt. En online marknadsförare bör ha en analytisk förmåga och goda kunskaper om hur analyser kan användas i marknadsföringssyfte.

  • Då marknadsföring handlar om att driva besök till hemsidan och skapa försäljningstillfälle genom konvertering, är det viktigt att en online marknadsförare har en förmåga att driva och delta i utvecklingsprojekt, komma med idéer kring kampanjer samt att ligga i framkant när det gäller trender.

  • Då marknadsföringen bedrivs digitalt ställer det höga krav på god förståelse för hur en besökare rör sig på webbplatsen samt vad som driver konverteringar. Vidare förväntas en online marknadsförare ha kunskap inom flertalet grafiska program, webbpubliceringsverktyg och analysprogram samt sociala medier.