
Mattias jobbar på ett företag inom inredning och design. Hans uppdrag som onlinemarknadsförare är att locka relevanta och kvalitativa besökare till sajten där den största försäljningen sker.
– Det är ett härligt yrke som är nytt, formbart och attraktivt, säger han.
Mattias jobbar på ett stort inredningsföretag där nästan all försäljning sker på nätet. Som onlinemarknadsförare har han därför en nyckelroll.
– Mitt jobb är att attrahera och förvärva trafik till sajten genom att få besökarna att stanna länge, köpa produkter och komma tillbaka för att köpa mer, sammanfattar han.
En viktig del i jobbet som onlinemarknadsförare är att bestämma vilket sortiment och vilka nyheter som ska lyftas fram i de olika marknadsföringskanalerna. Han är den som också förser de kanalansvariga med material till annonser och kampanjer.
– Vi jobbar med allt från Google sök, bannerannonsering och publicering i sociala medier till samarbeten med influencers. Vi har även contentsamarbeten med andra företag, till exempel gör vi reportage på bostadssajter om hur man kan styla sitt hem med inredning från oss. Allt detta driver trafik till vår sajt, säger han.
Många sätt att locka till köp på sajten
Hur de väljer att kommunicera och vilka mediekanaler de använder bestäms utifrån vilka kunder de vill locka till sajten.
– Vi vill kanske skapa ett intresse kring ett produktområde som vi vet säljer bra under en viss del av året. På hösten när det blir mörkare funkar belysning väldigt bra. Genom att skriva artiklar kring belysning med oss som avsändare kan vi skapa ett intresse för helt nya kunder, och genom Google sök kan vi locka kunder till vår sajt som redan är intresserade av belysning.
När man jobbar med marknadsföring på det här sättet får man en stor inblick i företaget upplever Mattias.
– Du jobbar inte bara på din ände utan måste ha kontakt med inköp, sortiment och alla som jobbar med produkterna för att få veta vilken kampanj eller nyhet som är viktig att lyfta just nu. Det är väldigt roligt.
Allting mäts online
I rollen som onlinemarknadsförare ingår även budgetansvar och Mattias bestämmer bland annat hur pengarna ska fördelas mellan kanalerna och de olika aktiviteterna. Allting mäts. Den stora utmaningen är att veta hur man ska sätta målen på de olika kanalerna och hur man följer upp dem.
– Vi har tillgång till hur mycket data som helst och kan mäta in absurdum på vissa områden medan andra delar svårare att bedöma. Hur mycket är ett contentsamarbete värt till exempel?
Som onlinemarknadsförare behöver du kunna se allt du gör med kundens ögon. Därför testade han själv på att jobba med försäljning under några år som innebar många kundmöten.
– Att jobba med marknadsföring handlar ju om att jobba med försäljning för du ska se till att företaget säljer mer och får ett gott rykte. Det är en oslagbar kombo, tipsar han.