
Jenny är HR-manager på det snabbväxande e-handelsföretaget Skincity.
– Med den nya tekniken kan vi till exempel följa kunden på ett helt annat sätt och tack vare det kan vi kan ta servicenivån ett steg längre, säger hon.
Som HR-chef har Jenny ett övergripande mål att få medarbetarna att trivas på jobbet, känna sig motiverade och säkerställa att de har förutsättningar att göra ett så bra jobb som möjligt.
– I praktiken är det massa saker som spelar in till detta mål, både på strategisk och operativ nivå, säger Jenny. Det handlar till exempel om att se till att vi har den kompetens vi behöver vid varje tillfälle genom nyrekrytering men också genom att lägga planer för hur vi ska jobba med kompetensutveckling på sikt och hitta interna karriärvägar för befintlig personal. Det handlar också om att vara med och stötta cheferna i deras ledarskap och se till att alla på företaget har en bra arbetsmiljö.
Utgår från företagets värderingar
Allt hon, ledning och övrig personal gör och beslutar om har sin utgångspunkt i service, kvalitet och kunskap som är grunden till företagets värderingar. I hennes roll genomsyrar det allt från rekrytering, introduktion och utvecklingssamtal till belöningssystem.
– Jag vet inget företag med så många medarbetare som brinner så mycket för god service men också går igång så på dålig service, skämtar hon. Gemensamma värderingar gör att det blir lättare att fatta egna beslut för varje medarbetare. De som är värderingsbärare bidrar dessutom till ett jättestort engagemang, vi hade aldrig kunnat växa så mycket och med så nöjda kunder utan dem. Därför är det en otroligt viktig del för HR att vara med och skapa och bibehålla ett värderingsstyrt företag, menar hon.
Medarbetaren i fokus
För att gilla det här jobbet behöver man vara genuint intresserad av människor och deras utveckling tycker Jenny. Det händer oförutsedda saker hela tiden, därför är det viktigt att kunna vara flexibel i sin planering och tillgänglig för organisationen och kollegorna. Hon är ute mycket i verksamheten för att förstå medarbetarnas vardag och på så sätt kunna förutse vad de behöver för att lyckas i sina roller.
– Just nu sitter jag till exempel i möten med arbetsledarna på logistiken och planerar för hur personalen ska kunna må bra, prestera och bemannas under perioder när det är högt tryck. Jag är också med och diskuterar budgetfrågor i ledningsgruppen baserat på personalens behov att kunna nå de mål som företaget sätter. Jag jobbar mycket som stöd för cheferna men finns också till för varje medarbetare.
Ständigt nytänkande i e-handeln
Jenny har jobbat inom handeln sedan hon var 15 år. Hon älskar service och att jobba med människor. Därför började hon plugga på Personalvetarprogrammet vid Göteborgs universitet. I början jobbade hon kvar i butik men så snart studierna gett lite resultat gick hon vidare till en administrativ HR-tjänst inom handeln. Jenny har även jobbat en period inom HR i bemanningsbranschen som liksom e-handeln är en snabbrörlig bransch.
– Jag tycker om att jobba där det händer mycket i form av förändringar och nytänkande så när jobbet på Skincity dök upp med både handel och digitalt fokus var det rena drömtjänsten, säger hon.
Jenny ser att det händer otroligt mycket inom e-handeln och det går väldigt snabbt. Därför ser hon med spänning fram emot hur verksamheten och hennes roll kommer utvecklas de närmaste åren. Förutom att hon behöver vara ännu mer agil i sitt arbetssätt och följa den tekniska utvecklingen i ett e-handelsföretag får hon jobba med rekrytering och kompetensutveckling på ett lite annorlunda sätt.
– De utbildningar som finns inom e-commerce blir ganska snabbt inaktuella. Man kan inte anställa någon som har tio års erfarenhet för det finns ingen som har det. När vi rekryterar personal får vi istället lägga mer vikt vid att de delar våra värderingar och är vetgiriga och nyfikna, för att sedan se till att vi ger den kompetensen de behöver i takt med att företaget växer och utvecklas.