
Peter har jobbat som butikssäljare på Bauhaus i femton år. Med gedigen erfarenhet berättar han om hur yrket utvecklats och hur han själv ser på framtiden.
Peter var sjutton år när han började jobba extra på helgerna som butikssäljare på Bauhaus. Sedan dess har han provat på de flesta tjänsterna på byggvaruhuset i Botkyrka och med dessa erfarenheter siktar han nu på att bli varuhuschef.
– Jag tycker det är skitkul att jobba i butik för jag får prata med kunder och hjälpa dem att lösa deras problem, säger han.
Butikssäljare med tilläggstjänst
I dagsläget är Peter butikssäljare men har också tilläggstjänsten ”floor manager” som är en mellantjänst för de som siktar på en chefsbefattning. Ett beslut Peter tog för bara några månader sedan. Rollen innebär att han coachar säljarna. Det är han som rycker in när de behöver hjälp med en produkt, order eller reklamation.
– Jag går också runt och lyssnar på hur de pratar med kunderna och tipsar om vad de kan förbättra. Jag ska fungera som ett föredöme och den här rollen är ett krav för att komma vidare till nästa steg som ställföreträdande varuhuschef, berättar han.
En vanlig arbetsdag börjar oftast med att han fyller på varor i hyllorna, ser till att det är hela och rena gångar och att prislapparna är på plats.
– Under dagen cirkulerar jag mycket i butiken. Jag söker upp kunderna och hjälper till att lösa deras vitt skilda problem. Det är den kontakten jag tycker är allra roligast, säger han.
Från butiksmedarbetare till butikssäljare
Peter jämför hur det var när han började jobba här i början av 2000-talet, då butikssäljarna kallades butiksmedarbetare och hade ett mycket bredare ansvar.
– Vi var ganska dåliga på att ge service för vi fick göra allt i butiken; från lagerhantering, varuplock och städning till att hjälpa kunden och ta betalt i kassan. Det ledde i slutändan till att kunden fick mycket mindre hjälp trots att vi var fler som jobbade.
Idag ingår varken lagerhantering eller kassatjänst i jobbet.
– Som butikssäljare får jag fokusera på att hjälpa kunden och verksamheten har blivit både effektivare och mindre stressig, säger Peter.
För att utvecklas som butikssäljare går Peter regelbundet på de sälj- och produktutbildningar som företaget erbjuder.
– Det spelar ingen roll hur bra säljare du är för står du och trampar på samma ställe för länge kommer du till slut stänga av.
Massor av möjligheter som butikssäljare
För att trivas som butikssäljare behöver man gilla att sälja, prata med folk och vara engagerad i kunderna. Att ha en positiv inställning till jobbet summerar Peter. Därtill kommer viljan att lära sig nytt.
– Vi har många duktiga säljare som aldrig haft en hammare i handen men som kan det mesta om byggvaror efter ett par år tack vare viljan att lära sig om produkterna. Jag tycker att det finns massor av möjligheter i det här yrket, det är du själv som sätter ribban för hur bra säljare du vill vara, säger han.