
14 år gammal började Cecilia jobba extra på The Body Shop. Idag är hon 38 och vd för företaget i Sverige och Danmark med 125 butiker samt e-handel.
Vad gör du i din roll som VD inom handeln?
– Jag är strategiskt ansvarig vilket innebär att jag fokuserar på helheten och hur vi skapar framgång på sikt. Jag jobbar tätt med ledningsgruppen och med att bygga relationer och skapa motivation.
Hur kan en vanlig dag se ut?
– Jag kommer in tidigt och läser mejl. Sedan brukar jag gå runt och hälsa på alla på kontoret. Min dörr är alltid öppen och det dyker ofta upp saker som jag behöver ta itu med. På mitt bord ligger ofta olika avtal som ska gås igenom och undertecknas. Jag har koll på resultat och budget och jag försöker komma ut och besöka våra butiker så ofta som möjligt. Ingen dag är den andra lik.
Hur började din karriär inom handeln?
En dag när jag var 14 år var jag med min mamma i köpcentrumet Birsta i Sundsvall. – Jag passerade The Body Shop som hade brun papp för skyltfönstren, butiken skulle öppna inom kort. ”Där vill jag jobba”, sa jag till min mamma. Jag ringde själv och frågade om jag fick göra min praktik där i en vecka, och det fick jag.
Jag älskade att vara i butiken och stannade varje dag till stängning. Det var något speciellt med den familjära känslan i butiken och passionen för företaget som så tydligt märktes bland medarbetarna. Jag ville aldrig gå hem. Mot slutet av veckan tänkte jag ta mod till mig och fråga om jag kunde få jobba extra i butiken men butikschefen hann före med frågan. Självklart tackade jag ja.
Vad hände sedan?
Jag jobbade extra på The Body Shop varje helg och sommar fram tills jag tog studenten från Handels- och administrationsprogrammet 1996. Därefter har min karriär fortsatt inom The Body Shop inom ett flertal olika roller. De första fem åren efter studenten jobbade jag i olika The Body Shop-butiker i England. Där är karriärsstegen tydliga vilket passade mig bra. Efter en tid blev jag, bara 22 år gammal, butikschef.
Väl tillbaka i Sverige hoppade jag på ett vikariat som distriktschef med ansvar för hälften av alla The Body Shops butiker i Sverige. En omorganisation inom The Body Shop ledde vidare till en tjänst som commercial manager med arbetsuppgifter som att planera event, göra prisberäkningar och se över beställningar. Därefter har jag jag jobbat som försäljnings- och marknadschef.
Med alla samlade erfarenheter tog Cecilia under sommaren 2013 över rodret som vd för The Body Shop.
Hur kändes det?
– Det var jätteläskigt men samtidigt oerhört roligt och utmanande.
Vilka egenskaper har tagit dig dit du är idag?
– Jag är generalist och gillar att bredda mig. Jag har lätt för att engagera människor och så brinner jag ju mycket för varumärket.
Vad är roligast?
– Att jobba med så otroligt passionerade och inspirerande människor som tror på vår verksamhet.
Största utmaningen?
– Att få allas förtroende, att de litar på mig och min vision. Alla ska känna sig trygga och vi ska styra åt samma håll.
Foto: Björn Mattisson